06 september, 2013

Tankar kring Carlsberg Sort Guld


Carlsberg Sort Guld var nog bland de första ölen som jag drack. Jag vet att Pilsner Urquell var den första ölen och just nu undrar jag nog lite hur länge sedan det var jag drack en sån. I alla fall så kommer detta inlägg inte egentligen bli en öl recension utan mer en fundering runt och kring öl och format. Tillbaka till Systembolaget och Carlsberg Sort Guld.

Var tidigare idag inne på Systembolaget, denna gång på Råå, för att kolla vilka öl som släppts nu i september och såg till min förvåning att just ytterligare en burk av Sort Guld fanns, en smalare, 33cl burk. Möjligt att den släppts tidigare men den var flaggad som en nyhet. Formatet kallas sleek can och påminder om en nedskalad 0,5l burk. Visst, den är snygg men samtidigt så tyckte jag inte att det var något större fel på det gamla 33cl formatet heller. Kan nog tycka att den äldre burken nog borde vara lite mer stabil och mindre "vältningsbenägen"? Carlsberg Sverige tycker i alla fall att det nya sleek can formatet "ger ett mer sofistikerat uttryck".

Systembolaget har nu fyra Carlsberg Sort Guld produkter, nya 33cl burken, gamla 33cl burken33cl flaskan samt 0,5l burken. Varför fyra olika, fanns det någon annan skillnad mellan dessa? Nyfiken som jag är så började jag titta på smakprofilen på dessa i butiken och då främst 33cl burkarna. De skiljer sig!

Den nya 33cl sleek can, smalis burken?, skiljer sig mot de andra Sort Guld produkterna i att den enligt Systembolaget smakprofil har mindre beska och fyllighet. Även doft kommentaren är annorlunda formulerad. Så om du uppskattade den "gamla" smaken bli inte förvånad om du upplever en skillnad. Kollade på Carlsbergs svenska hemsida för att se om de hade mer information om skillnader i smaken men där får jag intrycket att samtliga Sort Guld skall vara smakmässigt likvärdiga. Får väl helt enkelt framöver köpa en 33cl burk av varje och se om jag kan upptäcka någon skillnad och återkomma med resultatet.

Andra inlägg:
Tankar kring Carlsberg Sort Guld II.
Tankar kring Carlsberg Sort Guld III - Till sist...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar